Assalamualaikum...Bismillahirahmanirahim...Pembuka Bicara

Semoga hati aku kukuh dan teguh dgn keimanan padaMu ya Allah.....bersihkanlah hatiku agar menjadi suci kerana hanya hati yg baik....aku mampu menjadi HambaMu yg baik

Wednesday 29 February 2012

Kesedihan ini adalah Ujian DariNya...( Part 1 )

Tatkala aku bersendirian....setiap slaid hidupku bertandang di benakku.. Terlalu byk yg berlaku yg memberi pengajaran serta pengalaman kepadaku. Di zaman remaja...aku seorang yang agak takut utk berkawan dgn lelaki.. samatelah la aku bersekolah yg kesemua pelajarnya adalah perempuan. Rezeki dr Allah..aku ditawarkan melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Pasir Panjang. Pada mulanya aku agak keberatan kerana ingin meneruskan pengajian STPM aku namun peluang menjadi guru mmg cita2ku sejak kecil lagi. Di maktab inilah aku mengenali sikap2 lelaki, aku agak susah utk jatuh cinta, walaupun ade yg cuba memikat tapi aku lebih mengambil pendekatan cinta tak membawa keuntungan buatku. Aku lebih selesa bergelak tawa dgn kawan2 ppuan..seronoknya zaman di Maktab..hingga aku lupa ape itu cinta, 1997 - aku ditugaskan mengajar di Bandaraya Kuala Lumpur. Satu tempat yg agak takut utk aku jejaki dgn cerita2 yg entah apa2. Alhamdulillah...aku berjaya menjaga harga diriku sepjg berada di KL..mungkin faktor kawan2 yg menjadi sahabatku menjadikan hidup aku selamat dr anasir2 yg kurang elok. Setiap malam...aku belajar mengaji Quran bersama kakak yg sama2 menyewa di Jln Klang Lama. Sehinggalah pd awal tahun 2000...Allah telah menguji ku. Sahabatku Faridah....cuba memperkenalkan aku dgn seorg lelaki..Katanya semua sudah ada jodoh masing2 tapi aku tetap kesana ke mari dgn kawan ppuan. Jawapan aku senang saja...aku tidak mahu leka dgn keseronokkan bila bercinta. Pada malam nya. ada seorg lelaki menelefon aku...katanya ingin berkenalan...dalam hatiku...sgt marah pd Faridah kerana tidak amanah dgn janji aku agar tidak memberi sebarang nombor telefon aku pada mana2 lelaki. Aku tidak berminat utk berckp panjang dgn lelaki ini. dalam hati cuma ingin segera berjumpa dgn Faridah di sekolah dan bertanyakan knp langgar perjanjian. Dgn keras...faridah menafikan semua pertanyaan aku..dia masih berpegang pd janji2nya. Habis siapa lelaki itu? Episod aku bermula...setiap ari lelaki ini pasti menelefon aku pada jam 7.3o mlm. Dan aku sering memarahinya kerana aku mmg tidak suka diganggu di waktu begitu. Tiada istilah serik dalam dirinya. Hatiku dirayu,dipujuk akhirnya jiwa wanita aku tewas...aku mula menyukainya...dan akhirnya kami bersetuju utk bertemu. Di Jalan Tan Yew Lai bertemankan sahabat2 yg lain.aku beranikan diri utk bertemu lelaki yg menggelarkan dirinya "Khairul Anuar". Ya Allah...aku terkejut...kerana rupanya mmg tidak seperti yg aku bayangkan.. Aku terus lari menaiki kereta...meminta kawanku cepat pulang. Aku tak nak lelaki ini...aku tak suka lelaki ini...itu je yg bermain difikiran ku. Namun jiwa wanita ku yg agak lembut sering kalah dgn cerita2 yg berbaur simpati. "saya tau sy x handsome seperti lelaki lain sbb tu awak tak suka saya...saya gemuk,hitam,mana mngkin ppuan yg beergelar guru akan sukakan saya. Akhirnya dgn niat yg baik...aku terima lelaki ini..mmg betul...apa ade pada wajah yg penting hati budi. 2000-2004- kami bercinta....penuh dgn peristiwa tragis...aku disepak,ditendang,dimaki hamun namun aku tidak tau kuasa apa yg ada padanya sehingga aku tidak pernah terlintas utk meninggalkannya. Duit aku...semuanya kutaburkan padanya. Larangan keluargaku ku anggap itu hanyalah hasad dengki utk melihat aku bahagia. bahagia ape jika setiap ari di maki hamun,dipukul dan di sepak? Hilang akalkah wahai ASLIZA? Namun jodoh kami kuat....aku dinikahkan di Selangor berwalikan arwah ayahku. Dgn mas kahwin sebyk rm80 tanpa hantaran aku selamat diijabkabulkan. Bermula episod kehidupan Rumahtggaku....

No comments:

Post a Comment